Eleverne får under dette forløb kendskab til forskellige messinginstrumenter, som de fleste børn kun har et meget vagt indtryk af. Tre messinglærere kommer til skolen tre uger i træk, fx i en dobbeltlektion. Skolen skal helst kunne stille tre lokaler til rådighed. Når forløbet er slut, kan det afrundes med en lille koncert, eventuelt for parallelklasserne. I forløbet indgår også lytning og orkesterdisciplin.
Målgruppe: 4. til 6. klassetrin
Messingstarter dækker følgende færdigheds- og vidensmål efter 4. klasse:
Kompetenceområde: Musikudøvelse
Spil – fase 1:
Eleven kan anvende musikinstrumenter i enkle sammenspilsarrangementer
Eleven har viden om spilleteknik og sammenspil
Spil – fase 2:
Eleven kan spille enkle melodiske og rytmiske forløb efter gehør og med støtte af notation
Eleven har viden om enkel notation og gehør
Kompetenceområde: Musikforståelse
Musikoplevelse – fase 2:
Eleven kan lytte til levende fremført musik
Eleven har viden om lytteadfærd ved levende fremført musik
Instrumentkendskab – fase 1:
Eleven kan genkende klangen af- og navngive klassiske instrumenter
Eleven har viden om klassiske instrumenter
Analyse – fase 1:
Eleven kan beskrive elementære formforløb i korte musikstykker
Eleven har viden om formforløb og centrale fagord og begreber
Analyse – fase 2:
Eleven kan analysere dynamik og klangfarve i musik
Eleven har viden om dynamik og klangfarve